NUS - Dag 1

Nu sitter man på patienthotellet och vilar ut, det har varit en lång dag idag. Klev upp alldeles för tidigt för att hinna med bussen till Umeå. Varav bussen krånglade (växlarna hoppade ur så fort bussen svängde..) Men vi kom fram i tid och helskinnade ändå.
Väl framme så fick man tillgång till hotellrum så att jag kunde ställa ifrån mej alla saker, jag är ju helt hopplös på att packa. Tar alltid med mej för mycket.. Sedan blev det att träffa logopeden, som skulle analysera mitt tal och spela in min röst då jag fick upprepa olika meningar. Detta gör dom för att se/höra hur nasalt jag pratar egentligen. Och mitt tal har blivit förvånansvärt mycket bättre! Men kommer nog drömma om "Vivvi vevar" och "Lisa och Lasse sover".

Sedan blev det en dejt med kirurgen, en tandreglerare och en operationssköterska. Så nu är operationsproceduren fastställd! Dom kommer att kapa underkäken och flytta fram den mellan 7-8mm, sedan så delar dom överkäken vid framtänderna (jag kommer att få en tillfällig glugg!) för att kunna göra den bredare så att den passar ihop med överkäken. Så det blir alltså inte att dom även flyttar underkäken, risken var för stor att min gom/svalg-lambå blir förstörd. (Lambån gör så att mitt tal inte blir så nasalt.)
Ialla fall, för att kunna göra överkäken bredare, så kommer tandregleringen hemma att sätta fast en typ av gombrygga på tänderna bakom hörntänderna. Och den får jag på Onsdag. Och i den där bryggan kommer det sitta en skruv, som jag ska skruva på varje dag för att tvinga käken att bli bredare. Spännande.

Ni får ursäkta om jag är för ingående, men det här fungerar även som en dagbok för mej =)

Men det har inte bara varit sjukhus idag, utan jag träffade även en gammal vän till mej som jag inte har träffat på 4-5år! Hur mysigt som helst, det kändes som om vi bara sågs förra veckan =)

Nä, nu måste jag sova, imorgon så har jag tid på Oral Radiologi. Och innan det så måste jag ju hinna med den underbara hotellfrukosten!

Byebye!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0